Met ons project “Wie groeit, staat niet stil” willen wij kinderen tussen de 12 en 17 jaar ondersteunen met kennis die zij later nodig hebben om hun volwassen leven met een vliegende start te beginnen. Aan de hand van verschillende lesmodules leren wij kinderen over onderwerpen die niet altijd besproken worden op school of thuis. Onderwerpen als het omgaan met sociale media en de online wereld, maar ook bijvoorbeeld hoe je verstandig met geld omgaat.
Eerste module
De eerste module over social media en de online wereld wordt al door scholen gevolgd. Deze module gaat over hoe je verstandig met social media omgaat, hoe je veilig een wachtwoord aanmaakt, hoe je met elkaar omgaat en hoe je herkent of iets wat je online leest echt is. Aan de hand van video’s met informatie maken de kinderen opdrachten en leren zij op een moderne manier over dit onderwerp.
Thema geld
De volgende module, die nu in ontwikkeling is, gaat over het thema geld. Want zeker kinderen die zelf niet uit een gezin komen waar veel geld vanzelfsprekend is, krijgen niet altijd mee hoe je verstandig om kan gaan met geld als je het wel hebt. Om deze cirkel te doorbreken, brengen wij deze kinderen graag kennis bij over geld. Om deze nieuwe module vorm te geven zijn wij bij twee welzijnsorganisaties geweest om in gesprek te gaan met de kinderen zelf. Wat weten zij al van geld, sparen, lenen, vaste kosten in de toekomst en schulden? Aan de hand van de gesprekken die wij met de kinderen gevoerd hebben wordt deze nieuwe lesmodule gemaakt.
Voor wie?
De eerste lesmodule van wie groeit, staat niet stil wordt nu gevolgd door kinderen in het voortgezet onderwijs. Deze leerlingen krijgen tijdens mentorles of burgerschap de tijd om de module te volgen. Vanuit veel scholen krijgen wij te horen dat het ook een fijne manier is om het gesprek over deze thema’s te openen met de leerlingen.
Ben jij docent op het voortgezet onderwijs en heb jij interesse om deze kennis mee te geven aan de leerlingen op jouw school? Neem gerust contact met ons op dan gaan we graag in gesprek.